Tanngnissing rammer nærmere 15 % av befolkningen og kan gi skader på tenner, smerter i ansikt og hodepine.

Når vi gnisser tenner, gnir vi tennene i overkjeven mot tennene i underkjeven.Ved tannpressing biter vi tennene sammen uten å bevege kjevene. Dette skjer ofte i sovende tilstand, men som følge av en stressende hverdag er det heller ikke uvanlig at dette også skjer i våken tilstand. Muskulaturen kan lett kjennes bakerst på kjeven ved å legge hånden mot området mens man biter tennene sammen.

Botox anses som en trygg behandling med lav risiko for alvorlige komplikasjoner. Man vil klare å spise helt som normalt, men muskelen mister noe av sin styrke. Under prosedyren  injiseres botoxen i tyggemuskulaturen (masseter muskulaturen) slik at denne svekkes noe. Dette vil føre til redusert anspenthet i muskulaturen, (tar ca. 1-2 uker  før effekt) som igjen vil redusere smerter/ plager i ansikt og kjeve.

Behandlingen  lite smertefull, og består av 2-4 små nålestikk på hver side av kjeven. Resultatet varer som oftes 6-12 mnd før behandlingen må gjentas. En sjelden gang vil en ha behov for touch up, dette blir gitt etter 6 uker.

Behandlingen kan også ha en estetisk verdi dersom muskulaturen har vokst seg så kraftig at dette gir en visuell endring i utseende (se bildet ovenfor). Ved å svekke muskulaturen, vil denne også forminskes, noe som i enkelte tilfeller også er synlig i avslappet tilstand. Et kraftig og "firkantet" kjeveparti er gjerne attraktivt på menn, mens kvinner ofte ønsker en mer "mykere" form på ansiktet.  Dette er en positiv endring, men det å bli kvitt smerter og anspenthet opplever mine pasienter som medisinsk uerstattlig.

Ta gjerne kontakt for utfyllende informasjon eller en uforpliktende konsultasjon!

• Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2017 - 2020 by Brosundklinikken. Unauthorized use of any content or images is prohibited​.​

Webdesign by A Design Studio.